Dødsfald

Er en af dine kære død? Må vi have lov at kondolere.

Ved et dødsfald er der mange praktiske forhold at tage stilling til. Det kan en bedemand hjælpe med – for eksempel med kontakt til fælleskontoret og til en præst. Du kan, hvis du vil, også selv stå for
denne kontakt.

Med præsten kan du tale om den afdøde og dennes liv til brug i præstens tale,
og du kan aftale hvilke salmer og sange, du ønsker sunget.

Ønskes en bisættelse , foregår ceremonien i en kirke eller i et kapel. Efter jordpåkastelsen køres kisten til krematoriet, og det er muligt at følge kisten dertil, og hvis I vil, til et pårørenderum i krematoriet på kirkegården. Senere sættes urnen i jorden på kirkegården – også her kan I være med.

Ønskes asken spred t på havet, kræver det særlig tilladelse.

Ønskes en begravelse , foregår ceremonien i en kirke eller i et kapel. Derefter køres kisten til kirkegården, hvor kisten sænkes i graven, og hvor jordpåkastelsen foregår.

I kan læse mere om Aabenraa Sogns kirker, tidspunkter for begravelser/bisættelser og om forskellige former for gravsted i denne folder – klik her for at komme til folderen.

Vi har også samlet en side, hvor du kan finde meget mere information til dig som pårørende - klik her for at komme til siden.