Søndag den 10. marts går tusindvis af indsamlere på gaden landet over, når Folkekirkens Nødhjælps Sogneindsamling løber af stablen. I år er fokus på klimakatastrofer og krigen i Ukraine og Israel/Gaza.

Den værste og længste cyklon, der nogensinde er målt i verden, ramte sidste år det afrikanske land Malawi. En voldsom stormflod rev alt med sig og slog tusinder ihjel, mens endnu flere mistede alt, hvad de ejede.  I Ukraine raser krigen på snart tredje år, og i Israel og Palæstina er menneskeliv gået meningsløst tabt. Lige nu er 1.7 millioner mennesker i Gaza drevet på flugt uden et sikkert sted at tage hen.

Søndag den 10. marts går tusindvis af mennesker landet over på gaden for at samle ind til mennesker, der er ramt af krige og voldsomme klimakatastrofer. Det sker, når Folkekirkens Nødhjælps årlige Sogneindsamling løber af stablen for 26. gang.

”Krige og katastrofer fylder mere og mere, og vi mærker det alle sammen, uanset hvor vi bor, og hvem vi er. Man kan nemt føle sig magtesløs og tænke: Hvad kan jeg gøre? Derfor er jeg så glad for, at vi her i Aabenraa kan samle ind og sammen gøre en forskel,” siger Hanne Boström-Petersen, indsamlingsleder.

Pengene fra årets indsamling går til Folkekirkens Nødhjælps arbejde i verdens mest udsatte lande. I år er der særligt fokus på Gaza og Ukraine. Men blikket er også rettet mod Malawi og Sydsudan, som er hårdt ramt af klimakatastrofer. Situationen i de to lande får meget sjældent medieopmærksom og betegnes ofte som ’de glemte kriser’.

Du kan også være med. Meld dig som indsamler på nødhjælp.dk