Sct. Jørgens Kirkes Pigekor får ny korleder til nytår

Sct. Jørgens Kirkes Pigekor får snart ny korleder. Fra nytår overtager organist Thomas Bach Madsen ledelsen af koret fra kirkens organist Uffe Fløng.

Når Uffe Fløng efter barselsorlov til påske vender tilbage, fortsætter han som leder af sognets juniorkor, som øver i Høje Kolstrup Kirke. Juniorkoret er blandt andet med til at føde nye sangere til pigekoret i Sct. Jørgens Kirke.

De to organister arbejder også sammen om pigekoret op til og ved gudstjenester, idet Uffe Fløng fortsætter som organist i Sct. Jørgens Kirke.

Thomas Bach Madsen har stor erfaring med korledelse. Han begyndte i 3. klasse som sanger i det velestimerede Herning Kirkes drengekor. Han er uddannet organist fra Vestervig Kirkemusikskole og Syddansk Musikkonservatorium i Esbjerg og er uddannet kor- og ensembleleder fra Det Jyske Musikkonservatorium i Aalborg. I 2022 blev han organist i Sct. Nicolai Kirke i Aabenraa, hvor kan også leder kirkens kantori – en opgave, som han fortsætter med.

Thomas Bach Madsen ser frem til at lede og udvikle det traditionsrige pigekor i Sct. Jørgens Kirke, en vigtig del af kirkens identitet.

_ Pigekoret skal være attraktivt at synge i, og det skal have et repertoire, som alle aldersgrupper gerne vil lytte til. Vi vil stile efter at give koncerter i både ind- og udland. I 2027 har vi noget ganske særligt at se frem til – da fylder Sct. Jørgens Kirkes pigekor 50 år, siger Thomas Bach Madsen, der glæder sig til opgaven.

Kirsten L. H. Christensen

December 2023.