Medlemskab af Folkekirken

Folkekirken er stedet, der holder samfundet fast på, at ethvert menneske er ubetinget lige vigtigt

I vores samfund tales der mere og mere om, hvad et menneske er værd. Hvad koster en arbejdsløs, en hjemløs eller en flygtning? Det værste der kan ske, er, at du ender som en taber uden værdi for samfundet. Er du da værd at bruge skattekroner på? Folkekirken er et sted, hvor vi holdes fast på, at alle er ubetinget lige vigtige. Den arbejdsløse og direktøren er således begge en uundværlig del af den store sammenhæng, og skal behandles som sådan. Forestil dig et samfund, hvor denne stemme ikke længere lyder.

Folkekirken er et sted for livets store øjeblikke

Et menneske er aldrig ligegyldigt. Ved livets store øjeblikke skal det siges højt, at det afgørende ikke er, hvad et menneske er værd, men at det er elsket. Dette sker ved dåb, konfirmation, bryllupper og begravelser og for resten søndag efter søndag. Endelig er folkekirken også et sted, hvor du altid kan gå hen og tale med en, uden at det registreres og journalføres. Alt kan siges i fortrolighed. Der er 100% tavshedspligt. Er du udmeldt, har du ikke ret til at få kirkelig betjening.

Folkekirken er danmarkshistoriens røde tråd

Folkekirken er stedet for den kristendom, der har sat sit præg på Danmark i over 1000 år. Kirkerne er således fulde af fortællinger om generationers liv, sorg og glæde. Sådan skal det også gerne fortsætte med at være.

Folkekirken er vigtig i samfundet

Folkekirken er mange andre ting. Der er de velholdte kirkegårde og kirkebygninger. Der er det sociale arbejde, der hjælper dem, der er faldet igennem det offentlige sikkerhedsnet. Dem bliver der flere og flere af i disse år. Der er det blomstrende musikliv. Der er undervisning, foredrag, møder og samtaler om livets store spørgsmål.

Folkekirken er ikke nogen selvfølge . Den er der kun så længe, at der er nogen, der finder den vigtig. Forestil dig, at den ikke længere er der.

Ønsker du at blive optaget/genoptaget i Folkekirken kan du kontakte Fælleskontoret på telefon 74 62 17 80 tryk 2 eller udfylde og indsende denne blanket til aabenraa@km.dk

Læs mere om medlemskab af Folkekirken.

Sognebåndsløsning

Hvis et medlem af folkekirken ønsker at slutte sig til en anden menighed end bopælssognets, kan medlemmet løse sognebånd til en præst i et andet sogn. Det kaldes en sognebåndsløseraftale (SBL-aftale).

Medlemmet skal selv rette skriftlig henvendelse til den præst, der ønskes sognebånd til. Der er ingen krav til formen af denne henvendelse men man kan bruge denne blanket: Blanket til sognebåndsløsning.

For at kunne løse sognebånd skal man have egen folkeregisteradresse i et dansk sogn og være medlem af folkekirken